Lakiverkkokauppa – 19.12.2025

Palvelusopimus vai konsulttisopimus?

Näin valitset oikean sopimuspohjan konsultti- ja palvelusopimuksen väliltä.

Konsulttisopimus vai palvelusopimus?

Kun myyt osaamistasi, aikaa tai asiantuntijapalvelua, yksi tärkeimmistä päätöksistä on valita sopimuspohja, joka sopii juuri sinun tekemiseesi. Liian yleinen sopimus jättää aukkoja. Liian vääränlainen sopimus taas voi aiheuttaa epäselvyyksiä esimerkiksi työn laajuudesta, vastuista, muutoksista ja laskutuksesta.

Lakiverkkokaupastamme löytyy

Molemmat ovat juristin laatimia, muokattavia ja käytännönläheisiä pohjia – mutta niiden käyttökohde ja painotukset eroavat. Tästä artikkelissa saat selkeän vertailun, erot ja konkreettiset esimerkit sopimusten väliltä.

Mitä palvelusopimus tarkoittaa käytännössä?

Palvelusopimus on valmis sopimuspohja tilanteisiin, joissa myyt palvelua tai asiantuntijatyötä joko jatkuvana suoritteena tai projektiluontoisesti – ja kohderyhmä voi olla yritys tai kuluttaja.

Palvelusopimus on luonteeltaan “yleispätevä palveluiden myynnin runko”, joka auttaa sopimaan selkeästi esimerkiksi:

  • mitä palvelu sisältää (ja mitä ei)

  • aikataulut ja toimitustapa

  • hinnoittelu ja maksuehdot

  • voimassaolo ja irtisanominen

  • salassapito ja immateriaalioikeudet

  • riidanratkaisu sekä mahdolliset lisäehdot (alihankinta, kilpailukielto, houkuttelukielto)

Löydät heti käyttövalmiin palvelusopimusmallipohjan täältä!

Mitä konsulttisopimus tarkoittaa käytännössä?

Konsulttisopimus (konsultointisopimus) on nimenomaan konsultille tai konsultoivalle yritykselle tehty sopimuspohja konsultointiin.

Konsultoinnissa korostuu usein se, että työ on asiantuntija-arviointia, ohjausta ja suosituksia – ja toimeksiannon onnistuminen voi riippua myös siitä, mitä tietoja, resursseja ja päätöksiä asiakas tuo pöytään. Siksi konsulttisopimuksessa nostetaan esiin erityisesti vastuukysymykset tuloksista sekä asiakkaalta vaadittavat resurssit.

Konsulttisopimus auttaa myös ennakoimaan “projektityön arkea” kuten muutokset, viivästykset ja peruutukset.

Valmis konsulttisopimuspohja täältä!

Tilaa käyttövalmis konsulttisopimus täältä!

Hanki konsultointi sopimus netistä täältä

Saat sopimuksen heti käyttöösi tilauksen yhteydessä.

Palvelusopimus vs. konsulttisopimus: tärkeimmät erot

1) Kenelle ja mihin tilanteisiin sopimus on suunnattu?

Palvelusopimus on suunnattu laajasti palveluita myyville: valmentajat, kouluttajat, markkinointi-/some-toimistot, IT- ja digipalvelut, verkkosivujen tekijät, hyvinvointi- ja terveyspalvelut, HR- ja talouspalvelut, freelancerit jne.

Konsulttisopimus on suunnattu konsultoinnin ostamiseen ja myymiseen (esimerkit mainitaan suoraan: markkinointi, HR, talous, IT, laki, strategia) ja sopii yksittäisille konsulteille sekä eri kokoisille organisaatioille.

2) B2C vai B2B?

  • Palvelusopimus on kuvattu sopivaksi myyntiin yrityksille tai kuluttajille.

  • Konsulttisopimuksessa yhteistyö kuvataan konsultin/palveluntarjoajan ja yrityksen väliseksi.

Jos myyt palvelua kuluttajille (esim. valmennus, hyvinvointipalvelu), palvelusopimus on yleensä luontevampi lähtökohta.

Tilaa käyttövalmis palvelusopimus täältä!

Hanki palvelu sopimus netistä täältä

Saat sopimuksen heti käyttöösi tilauksen yhteydessä.

Esimerkkejä

Tässä konkreettisia tilanteita, joihin voit peilata omaa tekemistäsi.

Sopimus valmentajalle tai coachille → valitse Palvelusopimus

Jos myyt yksilö- tai ryhmävalmennusta, coachingia, valmennuspaketteja tai jatkuvaa kuukausipalvelua, palvelusopimus on suoraan kohderyhmään kirjoitettu.

Tyypillinen tilanne: 12 viikon valmennus, jossa sovitaan tapaamisten määrä, hinta, peruutusehdot ja mitä valmennus sisältää.

Sopimus asiantuntijayrittäjälle

“Asiantuntijayrittäjä” voi tarkoittaa kahta asiaa:

  • Jos myyt asiantuntijatyötä palveluna (toteutus, tekeminen, tuottaminen, ylläpito, palvelupaketti) → Palvelusopimus.

  • Jos myyt nimenomaan konsultointia (sparraus, analyysi, suositukset, strategia) → Konsulttisopimus.

Peukalosääntö: jos asiakas ostaa sinulta “tekemistä” → palvelusopimus. Jos asiakas ostaa sinulta “näkemystä ja ohjausta” → konsulttisopimus.

Sopimus markkinointitoimistolle / somepalveluille → valitse Palvelusopimus

Kun myyt sisällöntuotantoa, somen ylläpitoa, kampanjatuotantoa tai jatkuvaa markkinointipalvelua, palvelusopimus on luonteva ja listattu nimenomaan kohderyhmään sopivaksi.

Sopimus markkinointikonsultille → valitse Konsulttisopimus

Kun myyt markkinointistrategiaa, auditointia, sparrausta tai konsultointia (eli suosituksia ja analyysiä), konsulttisopimus on tehty tätä varten.

Sopimus kouluttajalle → valitse Palvelusopimus

Kouluttajat ja koulutusyritykset mainitaan suoraan palvelusopimuksen käyttökohteissa.

Sopimus IT-tekijälle / digipalveluyritykselle → usein Palvelusopimus

IT-, ohjelmisto- ja digipalveluyritykset sekä verkkosivujen/verkkokauppojen/sovellusten tekijät on listattu palvelusopimuksen kohderyhmäksi.

Jos taas teet IT-konsultointia (esim. arkkitehtuurikartoitus, järjestelmäarvio, roadmap-suositukset) → Konsulttisopimus on usein osuvampi.

Sopimus HR-, talous- tai strategiakonsultille → valitse Konsulttisopimus

Konsulttisopimuksen esimerkeissä mainitaan HR, talous, strategia ja muut asiantuntijakonsultoinnit.

Sopimus hyvinvointi- ja terveyspalveluihin → valitse Palvelusopimus

Hyvinvointi- ja terveyspalvelut on mainittu palvelusopimuksen sopivuudessa.

Tilaa valmis konsulttisopimus täältä!

Hanki konsultti sopimus netistä täältä

Saat sopimuksen heti käyttöösi tilauksen yhteydessä.

Ota meihin yhteyttä tästä!

Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!