Lakiverkkokauppa – 22.8.2025
Konsulttisopimus – milloin tarvitset sen ja mitä sen kannattaa sisältää?
Tässä artikkelissa avaamme sitä mikä konsulttisopimus on ja miksi tarvitset sellaisen.
Lakiverkkokauppa – 22.8.2025
Tässä artikkelissa avaamme sitä mikä konsulttisopimus on ja miksi tarvitset sellaisen.
Konsulttisopimus (konsultointisopimus) on kirjallinen sopimus, jolla sovitaan selkeästi konsultoinnin ehdoista: mitä tehdään, millä aikataululla, mihin hintaan, kuka vastaa mistäkin ja mitä tapahtuu, jos suunnitelmat muuttuvat.
Hyvin tehty konsulttisopimus vähentää väärinkäsityksiä, suojaa molempia osapuolia ja tekee yhteistyöstä sujuvaa – olit sitten konsultti tai konsultointia ostava yritys.
Jos myyt asiantuntijatyötä, sparrausta, projektikonsultointia tai “tuntipohjaista apua”, konsulttisopimus on usein se tärkein paperi, joka erottaa hallitun toiminnan “sovitaan sähköpostilla” -mallista.
Etsitkö konsulttisopimusta? Löydät pohjan siihen täältä!
Konsulttisopimus on palvelusopimus, jossa toinen osapuoli (konsultti/palveluntarjoaja) sitoutuu tuottamaan asiantuntijapalvelua toiselle osapuolelle (asiakas) sovituin ehdoin.
Konsulttisopimuksessa sovitaan tyypillisesti ainakin:
työn sisältö ja rajaukset (mitä kuuluu ja mitä ei)
toimitustapa ja aikataulu (tapaamiset, sprintit, raportit, etä-/lähityö)
hinta ja laskutus (tunti-/päivähinta, projektihinta, laskutusehdot)
vastuut ja riskit (vastuunrajoitus, viivästykset, reklamaatiot)
salassapito ja luottamuksellisuus
immateriaalioikeudet (kuka omistaa tuotokset, oikeudet materiaaleihin)
sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen
erimielisyyksien ratkaisu (sovittelu/tuomioistuin, sovellettava laki)
Haluatko valmiin, muokattavan konsulttisopimuspohjan? Tutustu tuotteeseen ja ota sopimus käyttöön heti täältä!
Konsulttisopimus kannattaa tehdä käytännössä aina, kun kyse on asiantuntijatyöstä, jossa syntyy tuloksia, materiaaleja, päätöksiä tai liiketoiminnallista vaikutusta. Erityisen tärkeä se on, jos:
työ on pitkäkestoista tai toistuvaa (retainer / kuukausisopimus)
työssä syntyy aineistoja (raportit, suunnitelmat, analyysit, koulutusmateriaalit)
käsitellään liikesalaisuuksia tai luottamuksellista tietoa
sovitaan projektikokonaisuudesta (tavoitteet, välitavoitteet, hyväksyntä)
mukana on alihankkijoita tai useita osapuolia
asiakas edellyttää ehtoja, joita haluat tasapainottaa (esim. vastuut)
Hanki virallinen tiedoksisaantitodistus täältä!
Sopimuksen on laatinut sopimusoikeuteen erikoistunut juristi.
Sopimuksessa on tärkeää mm. sopia:
Yleisin riidan syy on epäselvä “mitä tähän hintaan kuuluu”. Sopimukseen kannattaa kirjata:
palvelun kuvaus (esim. strategiatyö, projektinhallinta, sparraus)
konkreettiset deliverables (esim. 1 raportti/kk, 2 workshopia, roadmap)
mitä ei sisälly (esim. toteutus, koodaus, mainosbudjetit, viranomaisilmoitukset)
Selkeys kannattaa:
tunti-/päivähinta tai projektihinta
laskutuksen peruste (toteutunut aika, vaiheittainen laskutus, ennakko)
maksuehto ja viivästyskorko, laskutuslisät
matkakulut ja muut kulut (laskutetaanko erikseen?)
Usein konsultti näkee asiakkaan sisäisiä lukuja ja suunnitelmia. Sopimukseen:
salassapidon laajuus ja kesto
mitä tietoa voi käyttää referenssinä (jos ollenkaan)
Tämä kohta kannattaa tehdä erityisen selväksi:
omistaako asiakas tuotokset kokonaan vai saako konsultti käyttää osia yleiseen osaamiseensa
lisenssit, käyttöoikeudet, lähtöaineistot
taustamateriaalit ja valmiit menetelmät (konsultin “know-how”)
Konsultoinnissa lopputulos riippuu usein asiakkaan päätöksistä ja toteutuksesta. Siksi:
määritellään vastuun rajaus (esim. välilliset vahingot pois)
reklamaatioaika ja virheiden korjaus
palvelun luonne: asiantuntijapalvelu, ei takuuvarma lopputulos
Kirjaa:
määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva
irtisanomisaika ja velvoitteet päättyessä
Laitathan meille viestiä myös, jos jäit kaipaamaan jotain tai jokin jäi mietityttämään!

Palvelusopimus vai konsulttisopimus?